
מחממים מנועים: לקראת העונה החדשה בפורמולה 1
לא פחות מ-217 ימים חלפו מאז המירוץ האחרון באבו דאבי, נצח במונחי הסבב הפופולרי, וכשמשבר הקורונה עדיין בעיצומו - העונה החדשה יוצאת לדרך במתכונת שונה. כל הנהגים, הקבוצות והפרטים החדשים
יותר משלושה חודשים מאז שהסתיימו המבחנים לקראת עונת הפורמולה 1 של 2020, ו-217 יום מסיום הגרנד פרי של אבו דאבי לשנת 2019, סבב הפורמולה 1 - הקרקס הנודד הגדול בעולם - ישוב למסלול. בשלב הזה, הסבב יתקיים ללא קהל ועם שמונה מרוצים בלבד כשהעונה תמשיך לכ-16 מרוצים, כאשר הודעה רשמית בנושא תצא בסיום הקיץ ובהתאם להתפשטות הקורונה בעולם. לאחר שהעונה אמורה הייתה להיפתח באוסטרליה במרץ, אך נדחתה עקב הקורונה, אוסטריה תתחיל רשמית את עונת 2020 עם מרוץ כפול, ברד בול רינג, ללא קהל ועם קבוצות הפועלות בקיבולת מופחתת, בהתאם להנחיות.
בעיצומו של משבר הקורונה, עונת הפורמולה 1 תפעל מעט אחרת מהרגיל, אבל ביום ראשון יהיו לנו התשובות שרבים חיפשו מאז סיום המבחנים לקראת העונה בברצלונה בפברואר. מרוצים שבוע אחר שבוע באותו מסלול פירושו שהקבוצות לא רק צריכות להתמודד עם מכוניות 2020 שוב, אלא אוספות כמה שיותר נתונים לפני הגרנד פרי האוסטרי השני שיבוא אחריו. האם מרצדס יכולה להוסיף תואר כפול נוסף חסר תקדים לריצת הדומיננטיות שלה בשנת 2020? האם סוף סוף רד בול בעמדה של התמודדות על התואר? עד כמה פרארי באמת נמצאת בצרות? והאם רייסינג פוינט יהוו תחרות ליריבותיהן בקרב קבוצות מרכז הטבלה? נציגות ישראלית גם יש לנו העונה, רוי ניסני, נהג מבחן בוויליאמס, שלא צפוי להיות חלק מהסבב הבכיר העונה ויתחרה בפורמולה 2.
להלן סקירה מקדימה לקראת העונה החדשה בפורמולה 1.
We're all set #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/vDhELuM2vJ
— Formula 1 (@F1) July 4, 2020
מרצדס
"חץ הכסף" יקבל מראה שונה בשנת 2020. הקבוצה תנהל קמפיין לאורך עונת 2020 בתמיכה בגיוון והכללה בספורט המוטורי בהשראת תנועת Black Lives Matter. העיצוב אולי השתנה, אך המרצדס עדיין נחשבת למכונית אותה רוצים לנצח לאחר שמבחני החורף הגיעו לסיומם. נראה כי האלופה המכהנת שמרה על יתרון הקצב שלה על פני יריבותיה והשאירה רבים במוסכים מגרדים את ראשם באשר לאופן בו ניתן היה להשיג תחרות עם מערכת ציר ההיגוי הכפול החדשנית שלה (DAS).
לקראת הגרנד פרי האוסטרלי, רד בול איימה בפנייה למשקיפי המרוץ בנוגע לחוקיותו. מרצדס טענה שהמערכת חוקית לחלוטין לאחר התייעצות עם ה-FIA, והיא מתכוונת להריץ אותה למרות האיסור הממשמש ובא שלה לשנת 2021. כך נגלה אם טענות רד בול ימצאו הצדקה בסוף השבוע.
לואיס המילטון נאבק בשנים האחרונות בלהט האוסטרי. המכונית של מרצדס בעונה שעברה לא הייתה ערוכה להתמודד עם מזג אוויר קיץ חם יותר וספגה את אחת התוצאות הגרועות ביותר שלה בעונה, כאשר המילטון נאבק להשגת המקום החמישי. המילטון מחפש אליפות עולם שביעית ורביעית ברציפות לאחר האליפויות ב-2008, 2014, 2015 ושלושת אליפויות העולם האחרונות (2017-2019).
מבחן קצר בסילברסטון ברכב ה-W09, הוא כל התרגול שהיה לו ולחברו לקבוצה וולטרי בוטאס לפני חידוש עונת המירוצים. בוטאס, שמסיים את העונה החזקה ביותר שלו בפורמולה 1 עד כה, יכול להיות המתמודד הקרוב ביותר של המילטון לתואר העונה אם תחזיות קדם העונה יתממשו והעונה המקוצרת עשויה לשחק לטובתו.
Qualifying day Let’s get ready #UnleashTheLion #KeepPushing #AustrianGP pic.twitter.com/PC12QdYJPa
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) July 4, 2020
רד בול
האם זו השנה של מקס ורסטפן? האם 2020 היא השנה עבור רד בול? לאחר ההצלחה האחרונה בתואר עם סבסטיאן פטל, הקבוצה שפעם הייתה הדומיננטית ביותר ,תקועה מאחורי מרצדס כבר שש שנים. שנים של ביצועים גרועים הן מהשלדה והן מהמנוע, עיכבו את חזרתה לצמרת, אך הביצועים המוגברים של הונדה בעונה שעברה הולידו תקווה ב"מילטון קינס", ביתה של הקבוצה, כי זו יכולה להיות השנה בה הקבוצה מעמידה אתגר רציני לתואר. היכולת בקדם העונה הייתה מבטיחה כאשר פרארי לא הצליחה והקבוצה הייתה איתנה בציפיותיה.
לקראת המבחנים, ד"ר הלמוט מרקו הודה כי לצוות לא יהיה היכן להסתתר אם היא לא תצליח לספק למקס ורסטאפן מכונית שיכולה להתחרות על האליפות. אלכס אלבון נראה הרבה יותר משולב בקבוצה איתה הוא היה במחצית העונה שעברה, אם כי לא בזבז זמן בהעמדת הופעות חזקות. המגע שלו עם לואיס המילטון בגרנד פרי הברזילאי שלל ממנו פודיום ראוי היטב, אבל יש סיכוי גבוה שהוא ייקח את הפודיום הראשון שלו בשנת 2020.
רד בול הייתה הקבוצה שניצחה ביום המרוץ במשך שנתיים בגרנד פרי האוסטרי, ובעקבות המבחנים, הקבוצה מאמינה שיש לה מכונית תחרותית על הידיים. ההערכה של ההולנדי לאחר המבחנים הייתה שיש לו מכונית ש"מהירה בכל מקום", אך 2020 תהיה ההזדמנות האחרונה שלו להיות אלוף העולם הצעיר ביותר בפורמולה 1 אי פעם. אולי הוא טען כי דברי השבח לא חשובים לו, אבל המעקב המהיר של רד בול אחריו לפורמולה 1 בשנת 2015 הייתה למטרה אחת. אליפות עכשיו, או לעולם לא.
Sebastian Vettel spoke about how his departure from Ferrari came about on Thursday in Spielberg#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/tF9HHD4jje
— Formula 1 (@F1) July 2, 2020
פרארי
לו העונה הייתה מתחילה כמתוכנן במלבורן, פרארי הייתה ככל הנראה משתרכת מאחור. מההודאה של מרנלו עולה כי המכונית עברה שינוי קיצוני מזה שהופיע במונטמלו, ברצלונה, במבחנים. מכונית עם פילוסופיה עיצובית אווירודינמית חדשה שצפויה להופיע על המכונית מהגרנד פרי ההונגרי. במרוץ הראשון והשני, הצוות תקוע במכונית בה אין להם הרבה אמון, אז מה יכולים שארל לקלרק וסבסטיאן פטל להציע? "אנחנו יודעים שכרגע אין לנו את החבילה המהירה ביותר", הודה מנהל הצוות, מתיה בינוטו.
עוד הוסיף: "ידענו את זה לפני שנסענו למלבורן וזה לא השתנה. עם זאת למסלול שפילברג מאפיינים שונים מאשר למונמלו והטמפרטורות יהיו הרבה גבוהות מעל לאלה של פברואר. באוסטריה עלינו לנסות ולהפיק את המרב מכל הזדמנות ואז בהונגריה, עם שלב הפיתוח החדש בו אנו עובדים, נוכל לראות היכן אנו משווים אותנו לאחרים, תוך צורך לקחת בחשבון ההתפתחויות שהמתחרים עצמם יביאו". האם פרארי יכולה לשמור על השלום בין נהגיה השנה לאחר מתחים שהצטברו בשנת 2019? והאם פטל יהיה רגוע יותר העונה כשהוחלט על כך שלא ימשיך בקבוצה ואמונתה של פרארי שוכנת אצל לקלרק?
That way
— BWT Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) July 4, 2020
LET'S GO!! #WeRaceAsOne #F1 #AustrianGP pic.twitter.com/tjYFlB9oCj
רייסינג פוינט
אחת מנקודות השיחה העיקריות בעקבות מבחני קדם העונה הייתה היכן תתמקם קבוצת רייסינג פוינט? הצוות היה פתוח לגבי הפילוסופיה שלו למכונית השנה, העתק של מרצדס W10, הזוכה באליפות מ-2019, ונראה כאילו ל-RP20 יש הרבה הבטחות. יש כאלה שהניחו שהמכוניות עשויות להוות תחרות לפרארי כמכונית השלישית המהירה ביותר בסבב, אבל עם ניתוח זמני ההקפה נראה כאילו הקבוצה תעמוד בראש חבורת האמצע במקרה הטוב. לאנס סטרול וסרחיו פרז אמרו שהם מצפים לגרנד פרי האוסטרי, דבר המצביע על כך שהביצועים של RP20 בקטעים המהירים במסלול קטלוניה מבטיחים רבות לקראת הגרנד פרי האוסטרי בסוף השבוע. "זה יהיה מעניין, המרוץ הראשון, ואני חושב שהמכונית תהיה טובה באוסטריה" אמר סרחיו פרז לקראת נחיתת הקבוצה באוסטריה.
רייסינג פוינט הייתה אחת משלוש קבוצות שביצעו מבחני פורמולה 1 בסילברסטון לפני חידוש עונת המרוצים, תוך שימוש במכונית 2020 שלה כדי לבדוק פרוטוקולים וכדי להכיר מחדש את הצוות והנהגים עם מכונית ה-RP20. "זו התקופה הכי ארוכה שלא הייתי ברכב. זה יהיה מוזר להתחרות בהתחלה. זה חוזר, זה כמו לרכוב על אופניים", אמר לאנס סטרול על המבחנים. "אתה עושה את זה כל כך הרבה זמן, אחרי כמה הקפות אתה מקבל את העניין שוב. אבל אני אומר לך, כשאתה עוזב לראשונה את רחבת הטיפולים ומכבה את מגביל המהירות, התחושה ההיא, התחושה ההיא שוב של כוח? זה היה מוזר בהקפה הראשונה. 'אוקיי, זו פורמולה 1'".
We can’t get enough of this view. #AustrianGP pic.twitter.com/PiQl0FVHgV
— McLaren (@McLarenF1) July 3, 2020
מקלארן
עברו חודשים מעניינים עבור מקלארן מחוץ למסלול. קרלוס סיינז הוכרז כמחליף של סבסטיאן פטל בפרארי עוד לפני שהגלגל הסתובב בעונה זו בזמן שלנדו נוריס נהנה מאירוח מרוצים וירטואליים מלאי חיים על רשת הטוויץ' ולקח חלק בסדרת הווירטואלי לה מאן 24 שעות, סדרות היציע F1 וגרסת אינדיקאר וכך שמר על קשר עם אוהדיו. נהגי מקלארן טרם חזרו לתא הנהג של מכוניתם 2020, במקום זאת ביצעו מבחן פרטי בסילברסטון עם הקבוצה האחות קרלין, באמצעות מכוניות פורמולה 3.
קשה לנבא את יכולת הקבוצה לפי טרום העונה של הקבוצה, אך נראה כי הקבוצה נמצאת בקרב עם רייסינג פוינט כדי להיות המהירה ביותר במרכז הטבלה. "ה-MCL35 הרגיש ממש טוב במהלך מבחני החורף, המשך חיובי למה שהיה לנו בשנה שעברה, אז אני מאוד נרגש להתמודד סוף סוף העונה", אמר סיינז. "בשנה שעברה הסתדרנו טוב באוסטריה, ונאלצנו להילחם בנקודות מסוף המסלול עקב עונש, כך שאנו יודעים שיש המון הזדמנויות לעקיפות על המסלול".
"It's getting there, the pace is promising and looking at the team today we are in a good place." @OconEsteban
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) July 3, 2020
Read it all https://t.co/goiDxXDnSn#RSspirit #AustrianGP pic.twitter.com/DO8owcV6xe
רנו
רנו הייתה אחת מהקבוצות שבחנה את המכונית מודל 2020 לקראת הגרנד פרי האוסטרי, כשגם דניאל ריקרדו וגם אסטבאן אוקון דגמו את רכב ה-RS20. במה שתהיה השנה האחרונה שלו בקבוצה לפני שיעבור למקלארן על מנת להחליף את סיינז, נראה כי הניסוי של ריקרדו ברנו נכשל, אלא אם כן הצוות הצרפתי יחולל הפתעה מרעישה העונה. קצב הקבוצה במבחנים לא היה מעורר השראה במקרה הטוב מכיוון שהוא ממשיך להתעכב באמצע הטבלה, מתחת לשאיפתו האולטימטיבית. אוקון סוף סוף יגיע למרוץ במכונית פורמולה 1 אחרי יותר משנה מחוץ לסבב, ואילו ריקרדו אומר שהעונה המקוצרת רק משפרת את סיכויי הקבוצה.
"אני נועז ללכת. עבר הרבה זמן מאז שאני התחריתי במרוץ או אפילו התמודדתי כמו שצריך בכל דבר", אמר. "זה מתקרב והיה לי טעם טוב עם המבחן באוסטריה בתחילת החודש. מדובר בחזרה לעסקים. כולנו כל כך נרגשים לצאת שוב למרוץ. נמשיך עם זה וניתן את הכל, כידוע העונה הולכת להיות קצרה מהרגיל ומהירה מאוד. אנחנו רוצים להתחיל עם כמה נקודות על הלוח, להתחיל את העונה ברגל ימין ולהניח בסיס איתן על מנת לבנות תנופה טובה".
Guten Morgen from the Red Bull Ring
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) July 4, 2020
It's #AustrianGP Quali Day pic.twitter.com/3WhlJeb7Qs
אלפא טאורי
שם חדש ושובב לקבוצה הבת לשעבר של טורו רוסו תפס את העין במהלך מבחני החורף, והקבוצה תקווה שהמכונית החדשה שלה תעבור מהר ככל שהיא נראית. מכיוון שנראה שמרכז הטבלה נסגר פעם נוספת אלפא טאורי יכולה למצוא את עצמה במאבק קשה בעונה זו עבור כל הנקודות החשובות וכספי הפרסים המגיעים בדצמבר. עבור הקבוצה הייתה זו הכנה לא שגרתית לגרנד פרי הראשון של עונת 2020, כשפייר גאסלי נשאר עם מאמנו בדובאי למחנה אימונים של חודשיים לפני שטיסות שבוטלו הובילו לנסיעה של כשבע שעות להגיע הביתה, דרך פרנקפורט, לצרפת.
דניאל קוויאט הודה כי עם מגבלות הסגר, הוא לא הצליח להשתמש בסימולטור הצוות ונאלץ להשתמש במתקן בביתו וב"פייס טיים" עם מהנדס המרוצים שלו על מנת להתאמן. "לא הצלחתי להגיע לבריטניה ולהשתמש בסימולטור האמיתי של הצוות בגלל כל מגבלות ההסגר שהיו במקום", אמר. "שמרתי על קשר עם מתיה, מהנדס המרוצים שלי. הייתי מתחבר איתו דרך האייפד שהיה לידי והיינו מדמים מקצה דירוג והוא היה מדבר איתי כאילו אנחנו עושים את זה באמת על מסלול בפועל. זה היה הכי טוב שיכולנו לעשות".
Practice is over.
— Alfa Romeo Racing ORLEN (@alfaromeoracing) July 4, 2020
Now it's time to give it our all in qualifying. #AustrianGP pic.twitter.com/9FMZWAItoA
אלפא רומיאו
אלפא רומיאו לא נמצאת בשום אשליה. קרבות אמצע הטבלה יכולים להיות צמודים מתמיד בשנת 2020. כאשר העונה המקוצרת הופכת את כל הנקודות ליותר חשובות ועם עונה כה דחוסה, מומנטום חיובי עשוי להיות חיוני. מנהל הקבוצה פרד ואסור אמר: "המרוץ הראשון של העונה הוא לרוב דבר מבולגן וכעת מתעוררות הזדמנויות: אנו נצטרך להיות מוכנים לקחת את כל מה שנקרה בדרכנו. להתחרות במרוץ כאן יהיה חוויה חדשה עבור כולנו, אך אנו מצפים שהקרב במרכז טבלת היצרנים יהיה כה קרוב עד כדי ששני המרוצים באמת יהיו פתוחים ובלתי צפויים".
אנטוניו ג'ובינאצי אמר כי הפגרה עשויה להותיר נהגים אחרים חלודים, אך הוא הרגיש בטוח שהוא יצליח להגיע לפתיחה בשיאו: "אני סקרן לראות איך כולם מסתדרים באוסטריה ולראות מה קורה עם שני מרוצים באותו מקום. זה דבר שקורה לראשונה בפורמולה 1, כך שזה יהיה משהו שנצטרך להסתגל אליו. באשר לחלודה אחרי כל כך הרבה חודשים, אני לא מודאג מזה. לא התמודדתי במשך שנתיים בין 2017 ל-2019, אז אם בכלל, אנסה להפוך את זה ליתרון".
One hour until the fun really starts #AustrianGP | #WeAreWilliams pic.twitter.com/g5l0EL3U8D
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) July 4, 2020
וויליאמס
קבוצה נוספת שעברה עיצוב מחדש לפני שהיא שבה למסלול היא קבוצת וויליאמס, שסבלה מחודשים קשים כששאלות על עתיד הקבוצה ממשיכות להתעבות ובמהירות. מהנדס המרוץ הבכיר, דייב רובסון, מאמין שלקבוצה עדיין יש על מה להתחרות, אולם היא הרוויחה כמה דברים במהלך החורף עם המכונית החדשה שלה: "התעודדנו מהשיפורים שנעשו מאז סוף 2019, עם זאת, אנחנו לא נמצאים באשליה שאנו צריכים להמשיך לעבוד קשה ולמקסם את כל ההזדמנות שאנו יכולים כדי להתקדם בטבלה".
הוא הוסיף: "אנחנו גם מודעים לכך שהצוותים ינצלו את ההזדמנות לשפר את מכוניותיהם מאז פברואר. יותר מתמיד, ניבוי הקצב של המתחרות הוא קשה וחסר תוחלת. המאמצים הראשוניים שלנו יהיו להפיק את המרב מהרכב שלנו, להבטיח שהוא אמין וכשיר למרוץ, ולמידה לסדרת המרוצים האינטנסיבית העומדת לפנינו. גם ג'ורג' וגם ניקולס מכירים את המסלול הזה והדבר יאפשר לנו להתרכז בתכנון המרוץ במהלך האימונים ביום שישי".
Not a bad day for it
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) July 4, 2020
Are you going to be watching along today? #AustrianGP | #WeAreWilliams pic.twitter.com/doFEPxcwZI
האס
קבוצת האס לא יכולה להרשות לעצמה לחזור על הטעויות של 2019. הקבוצה האמריקאית צנחה לתוצאה הגרועה ביותר מאז הצטרפה ל"פורמולה 1" והאיתותים ממבחני החורף מצביעים על שנה קשה נוספת, אלא אם כן היא יכולה להביא שדרוגים שיפעלו הפעם. הסיכוי ללמוד במסלול שיארח שני מרוצים הוא חשוב עבור האס, לאחר שבעונה שעברה התאמצה הקבוצה כדי להשיג כל מתאם משמעותי בין הנתונים ש למסלול מרוץ.
"זה מצב חדש שיש שני מרוצים באותה מסלול בשנה אחת, במיוחד שבוע אחרי שבוע", אמר מנהל הקבוצה, גונטר שטיינר. "נצטרך לראות איך זה מסתדר. אין ספק, נלמד הרבה בסוף השבוע הראשון ובתקווה ממה שנלמד נוכל להתייצב בסוף השבוע השני. אני פשוט ממש מצפה לחזור למרוץ ולהפיק את המרב משני המרוצים. אני חושב שאנחנו מוכנים ככל שאפשר להיות. כולם בצוות הם בעלי מוטיבציה גבוהה לחזור ולצאת שוב למרוץ. ברור שהנהגים המשיכו להתאמן. אני יודע שקווין (מגנוסן), למשל, עשה הרבה קארטינג. רומן (גרוז'יין) עשה הרבה מרוצי סימולציה. בעיקרון, אנחנו מוכנים, אנחנו לא יכולים לחכות".
Day 1 back behind the wheel. Man I love it. Great effort from the team today and in the build up to what really is the most unusual circumstances. I’m grateful to everyone whose hard work enabled us to be back today. Sending you all positivity #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/kV9mtFEwBR
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) July 3, 2020
הנהגים והקבוצות לעונת 2020
מרצדס AMG
(מספר רכב) (שם)
44: לואיס המילטון
77: ולטרי בוטאס
פרארי
5: סטבסטיאן פטל
16: שארל לקלרק
אסטון מרטין רד בול רייסינג
23: אלכס אלבון
33: מקס ורסטאפן
רנו
3: דניאל ריקרדו
31: אסטבאן אוקון
האס
8: רומן גרוז'אן
20: קווין מגנוסון
מקלארן
4: לאנדו נוריס
55: קרלוס סאיינז
רייסינג פוינט
11: סרחיו פרז
18: לאנס סטרול
אלפא רומיאו
7: קימי רייקונן
99: אנטוניו ג'ובינאצי
אלפא טאורי
26: דניאל קוויאט
10: פייר גאסלי
וויליאמס
63: ג'ורג' ראסל
6: ניקולאס לאטיפי
Who will claim the first pole of 2020?
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Don't miss Saturday's qualifying session! pic.twitter.com/2Ly4KpRBYo
לוח המרוצים
סיבוב מרוץ תאריך
1 אוסטריה שפילברג, אוסטריה 5 ביולי 2020
2 אוסטריה שפילברג, אוסטריה 12 ביולי 2020
3 הונגריה בודפשט, הונגריה 19 ביולי 2020
4 בריטניה סילברסטון, בריטניה 2 באוגוסט 2020
5 בריטניה סילברסטון, בריטניה 9 באוגוסט 2020
6 ספרד ברצלונה, ספרד 16 באוגוסט 2020
7 בלגיה סטבלוט, בלגיה 30 באוגוסט 2020
8 איטליה מונצה, איטליה 6 בספטמבר 2020