הבית הישראלי: פולין עלתה רשמית ליורו, אוסטריה קרובהניצחון רביעי ברציפות להולנד, רוסיה הביסה ועלתה ליורוניימאר שוב נפצע והוחלף, ברזיל וניגריה נפרדו ב-1:1יו''ר הפועל פ''ת בכדורסל נשים בני סלע נפטר בגיל 75איגוד השופטים: הגיע להפועל ת''א פנדל נגד הפ' רעננהפציעה קשה לאלכסיס סאנצ'ס, חשש רב שסיים את העונהסימון ביילס המתעמלת המעוטרת בתולדות אליפות העולםנבחרת ישראל היא סגנית אלופת אירופה בכדורשערספרופולוס: ''ננסה לשמור העונה על הבית ללא הפסדים''רשמית: תומר קשטן מונה למאמנה של מ.ס כפר קאסם
גביע העולם של פיפ''א ב-Esports (צילום מסך)

הקרב על האוהדים: איך שומרים את הקהל בעניינים?

רביעי | | 15:45    מאת שחר שמיר

תחום ה-Esports הוא אחד הגדולים כיום ומאפשר לעשרות מיליונים מסביב לעולם לשחק ולצפות במשחקי ווידיאו - כולל מיני-מונדיאל לשחקני פיפ''א. וגם: עוזר המאמן הוירטואלי והצ'אט האינטרקטיבי

עולם הספורט התחרותי כמו שאנחנו מכירים אותו נמצא בבעיה. לא מדובר על משקיעים זרים מחוץ לכדורגל שמפזרים מיליוני מטבעות זרים על קבוצות שונות ברחבי העולם כדי לרכז את הכוכבים הכי גדולים בקבוצה אחת, אני מתכוון לעובדה שלספורט כיום יש מתחרה גדול ומרכזי שצובר יותר ויותר כוח ובעצם מאפשר לאוהדים לצרוך סוג של ספורט בכל רגע ובכל מצב מתי שהם רק רוצים. הכירו את Esports, אולי התחום המתפתח והמדובר ביותר בעולם הספורטק בשנה האחרונה.

אבל מה זה בכלל Esports? כשמדברים על התחום, רבים נוטים לחשוב שמדובר על משחקי וידאו מעולם הספורט בלבד אולם Esports הוא בעצם כל תחרות שנערכת בעולם משחקי הווידיאו. לרוב מדובר על תחרויות מאורגנות ורבות משתתפים בין שחקנים מקצועיים ויכולות להתקיים במסגרת ליגה סדירה או טורניר עולמי. משחקים כמו ליג אוף לג'נדס, קאונטר סטרייק ואפילו פורטנייט הם רק חלק מהמשחקים המשוחקים לעיני מיליוני צופים ברחבי העולם.

זה אולי ישמע מוזר, אבל היום ילדים רבים מעדיפים להישאר בבית ואפילו לא לשחק אלא רק לצפות באחרים משחקים את משחקי המלחמה והאסטרטגיה האלו. האתר המוביל בתחום טוויצ', זוכה ליותר ממיליון צפיות ביום (!) על ידי משתמשים שיושבים מול המחשב בבית וצופים בשחקנים אחרים מרחבי העולם משחקים ומתחרים אחד בשני. בנוסף, באוגוסט האחרון נערך בלונדון אי-מונדיאל (FIFA eWorld Cup champion), שבו השתתפו בסך הכל כ-20 מיליון שחקנים מכל העולם בטורניר פיפ"א 2018, משחק הרשת של EA Sports. בסופו של הטורניר, זכה מוסאד אלדוסארי מערב הסעודית ב- 250 אלף דולר ובגביע כשהאירוע מועבר בשידור חי ביוטיוב לכל העולם. ניתן להבין לאן העולם הולך ומה הכוח והפוטנציאל שיש לו.
 


הם מפחדים

בסוף חודש ינואר מנכ"ל ליברפול, פיטר מור, צוטט כמי שאומר כי הוא אינו חושש מהקבוצות היריבות בתחרות על האוהדים אלא הוא חושש ממשחקי הווידיאו שמעסיקים אותם. מור, שבעברו היה נשיא חברת סגה, סגן נשיא מיקרוסופט אינטראקטיב וניהל את מחלקת משחקי הווידיאו ב EA Sports, יודע דבר אחד או שניים על העולמות האלו ורואה את הנולד, והוא מבין כי מועדון גדול כמו ליברפול צריך להתכונן ליום הדין. לטענתו, 90 דקות של כדורגל הוא זמן ארוך מידי עבור דור המילניום לישיבה על ספה וצפייה במשחק כדורגל בבית, והם כמועדון חייבים להכין את השטח מבחינה טכנולוגית - אחרת הם יאבדו את האוהדים האלו.

ולא רק ליברפול. מועדוני הכדורגל בעולם צריכים לחשוש ולהתכונן כבר מעכשיו לשלב בו התחרות שלהם תהיה מול דמויות כמו טיילור בלאוינס (המכונה נינג'ה) המושך אליו מיליוני אוהדים שצופים בו משחק בפורטנייט לייב, ואפילו לעיתים נגד אגדות כדורגל כמו ניימאר. למעשה דווח כי באפריל אשתקד לנינג'ה היו מעל 150 מיליון אינטראקציות מהעוקבים שלו והוא דורג מעל שחקני כדורגל מובילים כמו כריסטיאנו רונאלדו ומסי. בנוסף, מסקר שנערך לאחרונה עולה כי 48% מהמילניאס ודור ה- Z מעדיפים לצרוך ספורט ביוטיוב ולא בטלוויזיה וכי 77% מהם גם טוענים שהם עוקבים אחרי לפחות ערוץ אוהדים אחד ביוטיוב. כפי שזה נראה, הדור הצעיר מעדיף את התוכן מהיר, קצר ועם היכולת שלו לשלוט בתכנים שהוא מקבל.

אז מה עושים בשביל לגרום לאוהדים להישאר מחוברים למועדון ולא להתעסק בדברים אחרים שלא קשורים אליו? ניחשתם נכון, פונים לטכנולוגיה שעוזרת בשיפור מעורבות האוהדים עם הקבוצה.
 


עוזר מאמן וירטואלי

הסטארטפ הישראלי Crowder מתעסק בדיוק בסוגיה הזו והופך את האוהדים למעורבים ולחלק מהמשחק על ידי חיזוק תחושת השייכות למועדון. הכל התחיל כאשר מושיק שור, אחד ממייסדי קראודר, אימן את קבוצת הנערים של מכבי תל אביב בכדורסל ובזמן המשחק חשב לעצמו שזה יכול להיות יעיל להשתמש בחוכמת ההמונים של הקהל במגרש. אחרי הכל, אנחנו האוהדים כל הזמן נותנים הצעות ייעול למאמן, אז למה לא להיעזר בדעות הנזרקות לאוויר? כך נולדה קראודר. שור מספר שבזמן המונדיאל הם עשו ניסוי ומצאו כי 90% מהחלטות האוהדים באמת מסתדרות עם החלטות המאמנים.

אז איך קראודר עוזרת למועדונים לשמור את הקהל מרוכז ומחויב למועדון? שור מסביר כי ב-24 השעות לפני המשחק האוהדים תמיד בריגוש ומתעסקים בקבוצה יותר ויותר ככל שהזמן חולף ומתקרב לבעיטת הפתיחה. בעזרת קראודר הם שומרים את האוהדים מרוכזים בקבוצה שלושה ימים לפני משחק עם שאלות על מערכים, שחקנים וטקטיקה שקשורים לקבוצה וגם לאחר המשחק האוהדים עונים על שאלות רלוואנטיות למשחק. האוהדים עונים ומביעים את דעתם וכל המידע עובר אל המועדון שבסופו של דבר גם מעביר פידבק לאותם אוהדים איך ומה עשו עם ההחלטה שלהם.

מלבד כמובן, המידע שנאסף על האוהדים ועוזר למועדונים להשתפר, לחזק את הקשר עם האוהדים ואפילו להגדיל את ההכנסות שלהם, קראודר עוזרת לאוהד להתעניין בעיקר בקבוצה שלו לפני ואחרי המשחק, גם לחזק את הקשר איתה, גם להרגיש שהוא תורם למועדון וגם, כמובן, ובדרך עקיפה, להתעניין פחות בעולמות ה-Esports.
 


גם טוקאבוט מנסה לגרום לאוהדים להיות מרוכזים יותר בקבוצה שלהם. טוקאבוט היא פלטפורמה דיגיטלית המשמשת קבוצות וגופי ספורט על מנת לייצר מעורבות גבוהה ומונטיזציה על ידי יצירה והפצה אוטומטית של תוכן אינטרקטיבי בטיימינג ובקונטקסט הנכון.

בין הפתרונות אותם מציעה החברה ישנו צ'אטבוט ייחודי לקבוצות, המאפשר לאוהדים לעקוב אחרי קבוצתם האהובה תוך כדי שיחה עם חבריהם, לשם מצטרף ״החבר הווירטואלי״ של טוקאבוט, מצד אחד - מתבל ומעשיר את השיחה עבור האוהדים, ומצד שני מייצר לקבוצה ערוץ חדש לתקשר עם האוהדים, להעשיר את הידע של הקבוצה לגביהם - ואף לייצר אסטרטגיית מונטיזציה חדשה. ניתן לומר שגם טוקאבוט דואגת להשאיר את הקבוצה בסדר עדיפויות גבוה, אצל האוהד תוך כדי שליחת הודעות אוטומטיות ושימוש במידע מעשיר שגורם לאוהד לעקוב ולהיות מעורב בקבוצה לפני, במהלך ולאחר המשחק.

מאחר וביממה יש רק 24 שעות (ואת זה אף טכנולוגיה לא תצליח לשנות), אוהד צריך לנצל את הזמן שלו בצורה מיטבית. הוא יכול לבחור האם במהלך היממה לצפות בקבוצה שלו בטלוויזיה בזמן אמת, בזמן שהיא משחקת, בשעה שקובעים עבורו או האם הוא בוחר לעצמו מתי לשבת ולראות שחקן Esports אהוב משחק בפיפ"א נגד שחקנים משאר העולם, בזמן קצר יותר ובקצב מהיר יותר, לעיתים. בעידן של היום, אנחנו רוצים את הכל מהיר, זמין ומשתנה, כאשר אנחנו אלו שיכולים לשלוט בדברים ושאף אחד לא יכתיב לנו. הבחירה השנייה במקרה הזה נראית טבעית יותר עבור האוהדים היום ולכן הקבוצות צריכות למצוא פתרונות טובים שיתאימו לאוהדים ויחברו אותם לקבוצה בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, זמינות ומהירות. האוהד רוצה ומעוניין להרגיש חלק מהמועדון ולדעת שמה שהוא עושה או אומר באמת מקבל משקל ובאמת עוזר למועדון שהוא כל כך אוהב.

--

שחר שמיר הוא יזם והבעלים של ראנקי, חברה העוזרת לסטארטפים לצמוח ולגדול באקוסיסטם העולמי. העיסוק היומיומי בסטארט אפים וטכנולוגיות חדשות ואהבתו לספורט גרמו לו להתעמק ולחקור את העולם הזה של ספורט-טק ומידי שבוע הוא יכתוב ויסקר את התחום הטרנדי הזה מזוויות שונות. מוזמנים לעקוב אחריו גם באינסטגרם, בטוויטר ובפייסבוק.

נגישות