צפו בקונטה מדבר: ''בדיעבד הייתי צריך לרדת מהמגרש''בני הרצליה הדיחה את מכבי חיפה בשמינית גמר הגביעחלוקת נקודות: 1:1 למכבי פ''ת בחוץ מול הפועל קטמוןדיווח: ''ליאור רפאלוב רוצה לעזוב את אנטוורפן בינואר''ביטון: ''ביקורת? לא קורא ולא מתעניין במה שכותבים''סופרקופה: ברצלונה נגד אתלטיקו, ריאל מול ולנסיהדניאל טננבאום: ''כלום לא מקרי, אני עובד קשה כל יום''שחר למירי רגב: ''הטענות שלך מגוחכות ופופוליסטיות''שועה ביקש הבהרות מבלבול: ''אני לא מרגיש מוערך''יואב כץ נפגש עם ראש העיר חיפה ד''ר עינת קליש רותם
(טוויטר)

שלטון העוקבים: אז כן אפשר להחליף קבוצה אהודה?

רביעי | | 15:45    מאת שחר שמיר

מגיל קטן אומרים לנו שהדבר היחיד שלא ניתן להחלפה הוא קבוצת הספורט שאנחנו אוהדים. האמנם? לא מעט מקרים לאחרונה מראים שזה ממש לא נכון. בקרוב קבוצות יבחרו שחקנים לפי עוקבים?

כילד צעיר תמיד אמרו לי שאני יכול להחליף חברים, להחליף את החברה שלי ואפילו לשנות תחביבים אבל הדבר היחיד שאני לא יכול לשנות הוא את המועדון אותו אני אוהד, כי הוא בחר אותך ולא אתה אותו. ככה חונכתי וככה אני. ברגעים הכי קשים לעולם לא אעזוב כי כולם יודעים פעם שבחרת קבוצה לאהוד, ולא משנה אם זה כדורגל, כדורסל או פינג פונג. אתה עוקב ומעודד אותה, לא משנה מה קורה לה ומה המצב שלה, לטוב ולרע הקבוצה תמיד בלב ולנצח תישאר שם.

השנים חלפו והזמנים השתנו וגם סדר העדיפויות של האנשים והבחירות שהם עושים, במיוחד של המילניאלס, דור ה-Y, שרודפים אחרי עוקבים, לייקים, תגובות ואהדה ברשתות החברתיות (סושיאל מדיה), לרוב. כך גם הספורטאים שמתעדים כל דבר שהם עושים גם במגרש וגם מחוצה לו, בחייהם הפרטיים. הם מצלמים ומסריטים, משתפים ומעלים את החופשות שלהם, את האימונים שלהם או סתם את מה שקורה להם כשהם בבית עם המשפחה. האוהדים עוקבים ונהנים מכל שנייה ומכל צעד שהכוכבים שלהם עושים ומפרסמים בסושיאל מדיה, ויכולים להרגיש שהם עוקבים אחרי חבר קרוב שגדל איתם.

לאחרונה ישנה תחושה כי האוהדים אוהבים את הכוכבים שלהם אפילו יותר מהמועדון שבו הם תומכים. בטווח הארוך, יתכן וזה ישפיע מאוד על איך דור ה-Z יתמוך ויאהד את הקבוצה שלו ואיך המועדון ינסה להישאר ולשמור על קשר עם האוהדים שלו. הנה כמה דוגמאות מהתקופה האחרונה.
 


חילוף מנצח!

על פי ESPN, ב-2017 - בזמן שכריסטיאנו רונאלדו שיחק בריאל מדריד, הוא נחשב לאתלט האהוד ביותר בסושיאל מדיה במונחים של כמות עוקבים, אינגייג'מנט וחיפושים של השם שלו בערוצים השונים. אולם ברגע שבקיץ הוא עשה את המהלך המפתיע של לעבור ליובנטוס, האוהדים ברחבי העולם שמעו איך המניה של יובנטוס קפצה בצורה דרמתית ואיך הערוצים השונים של יובנטוס לפתע זכו ב- 6.2 מיליון עוקבים חדשים ואוהדים פוטנציאליים חדשים. לשם השוואה, לעמודים הרשמיים של אתלטיקו מדריד (מקום 3 בליגה הספרדית בזמן כתיבת שורות אלו) וסביליה (מקום 4 בליגה הספרדית) יש 13.7 מיליון ו- 1.7 מיליון עוקבים בהתאמה. כמובן שהאפקט הזה מדהים והאוהדים לא הפסיקו לדבר על זה ברשתות החברתיות.

לא רק בכדורגל, גם ב- NBA אנחנו פוגשים דברים דומים. על פי @MVPIndex יכולנו לראות צמיחה של כ- 76.3% בערוצי הסושיאל מדיה של הלוס אנג'לס לייקרס לאחר שהתברר כי לברון ג'יימס חתם בקבוצה. למעשה, הלייקרס זכו ב- 1.9 מיליון עוקבים חדשים כשקבוצתו הקודמת אותה עזב, קליבלנד, איבדה כ- 233.9 אלף עוקבים. אולם, אם חושבים על זה, ובהתאם לכתוב בתחילת הכתבה, המעברים האלו של אותם שחקנים לא אמורים להשפיע בכלל על המועדון, כי מהרגע שבחרת קבוצה (או שהיא בוחרת אותך) אתה אוהד ותומך בה באש ובמים, לא משנה מה קורה לה. נכון?!

ובכן, הדוגמאות לעיל מציגות תמונה אחרת לגמרי. בתקופה הזו שלנו נראה כי האוהדים נוטים להתעניין יותר בערוצי הסושיאל מדיה השונים של מועדונים שונים ברחבי העולם רק כי הם מחוברים ואוהבים שחקן מסוים שמשחק בקבוצה שלהם. אחרי המעבר של רונאלדו ליובנטוס פגשתי לא מעט אוהדים של ברצלונה מודים כי הם פתאום חושבים ומסכימים כי רונאלדו הוא שחקן אדיר, ווינר ואחד כזה שהיו רוצים אצלם בקבוצה. אותם אוהדים, שבזמן שרונאלדו שיחק בריאל מדריד לא יכלו להסתכל עליו, פתאום התחילו לעקוב אחרי יובנטוס בסושיאל מדיה ואפילו לשמוח בגולים שלו.

עושה רושם כי המגמה הזו של אוהדים עוברים מקבוצה אחת לשנייה רק מאחר והכוכב שהם אוהבים עבר צד, מתחזקת. דבר היכול להוביל לכך שהאוהדים יהפכו לפחות נאמנים, להיות פחות מעורבים ובכלל לגרום לפחות תמיכה במועדון ויותר בשחקן עצמו. הדבר מעמיד את המועדונים במצב מורכב שבו הם צריכים להגדיל את מאגר האוהדים שלהם ולחזק את המעורבות שלהם - לא רק ברשת אלא גם בחוץ, בעולם האמיתי, ולכן חלקם כבר מחפשים אחר טכנולוגיה מתאימה שתיתן פתרונות שיעלו את המעורבות של האוהד ויגרמו לו להישאר ולאהוב את המועדון - גם אחרי שהכוכב הגדול שלו ילך לקבוצה אחרת.
 


אוהד = כסף

עם מעורבות נמוכה של אוהדים נראה כסאות ריקים באצטדיון, מה שיביא לירידה בספונסרים ובפרסומות שהמועדון יקבל ואמורים להכניס לו כסף. זו בעיה ממשית למועדונים ולכן הם חייבים למצוא פתרון טוב כדי למנוע את הנטישה שתשמור על מעורבות גבוהה של האוהד. לדוגמא, זה יכול להיות בצורה של שימור לקוחות שבו האוהדים מקבלים נקודות או סוג של מטבעות וירטואליים ייחודיים למועדון, כמו של Socios, ובכל פעם שהם עושים פעולה שקשורה למועדון הם צוברים את המטבעות שיכולים לזכות אותם באפשרות לרכוש מרצ'נדייז של המועדון או להשתתף בהגרלות של המועדון.

אבל למרות כל החששות והטכנולוגיות הקיימות והמתחדשות, אני רואה דווקא הזדמנות עבור המועדונים. למעשה, המועדונים יוכלו לנצל את הסיטואציה לטובתם אם יבינו שככל הנראה בעתיד אוהדים יתמכו ביותר מקבוצה אחת ובעצם יעקבו אחרי מספר קבוצות ואולי אפילו קבוצות קטנות יחסית, יוכלו פתאום להיחשף לקהל אוהדים גדול יותר וליהנות מכך.  נשאלת השאלה, האם אנחנו קרובים לעידן שבו קבוצות ישקלו להחתים שחקן לא רק בגלל היכולת האתלטית שלו, אלא גם בזכות קהל האוהדים העצום שהוא מביא איתו? ימים יגידו.
 

שחר שמיר הוא יזם והבעלים של ראנקי, חברה העוזרת לסטארטפים לצמוח ולגדול באקוסיסטם העולמי. העיסוק היומיומי בסטארטפים וטכנולוגיות חדשות ואהבתו לספורט גרמו לו להתעמק ולחקור את העולם הזה של ספורט-טק ומידי שבוע הוא יכתוב ויסקר את התחום הטרנדי הזה מזוויות שונות. מוזמנים לעקוב אחריו גם באינסטגרם, בטוויטר ובפייסבוק

נגישות