דודי תירם חתם לשלוש שנים במועדון ספורט אשדודבכורה לביברס נאתכו ב-1:2 של פרטיזן על מולדההבלם החדש של בית''ר דיוגו ורדאסקה נחת בישראלבכר: ''המשחק מול בית''ר? מבחינתי שזה יהיה מחר''יוסי אבוקסיס: ''מדובר בקבוצה שהיא לא ברמה שלנו''התרחקו משלב הבתים: ב''ש הובסה 3:0 ע''י פיינורדפשוט גדולים עליהם: מאלמו הביסה 0:3 את בני יהודהההכנות נכנסו להילוך גבוה: אימון ראשון למכבי ת''אליגה לאומית: מהפך דרמטי למכבי פ''ת, 2:3 לבני סכניןפורסמו מועדי המחזור השני: הדרבי החיפאי - במוצ''ש
שחר שמיר במהלך הבדיקה ב-4Fitness (צילום פרטי)

רק בריאות: כיצד הטכנולוגיה עוזרת במניעת פציעות?

רביעי | | 16:00    מאת שחר שמיר

נכון שהדרך הטובה ביותר למניעת פציעות - ועל כך יסכימו כל המומחים - היא להקשיב לגוף שלנו. אבל הטכנולוגיה מתגייסת אף היא למשימה - החל משלב המניעה ועד לשלב השיקום החשוב

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה. החתמת ענק בכדורגל העולמי, קיליאן אמבאפה עובר מפ.ס.ז' אל יובנטוס כדי לשלב כוחות עם כריסטיאנו רונאלדו. לאחר חודש של משחקים הוא קורע רצועה ושלושה חודשים בתוך העונה הולכים לאיבוד כשיובנטוס צריכה לשנות את כל התוכניות והמערכים ולנסות לשחק עם הסגל הקיים שלא היה בהכרח בתוכניות המקוריות של המאמן זינדין זידאן. מבאס, לא?! גם לקבוצה מבחינה כלכלית ומבחינת תוכניות וגם לאוהדים שכנראה רכשו כרטיסים ומנויים בזכות שחקן העל הזה.

האם בעתיד אפשר יהיה למנוע מצב כזה וקבוצות ספורט יוכלו לנבא בעזרת טכנולוגיה בכמה מבדקים מקדימים האם שחקן לפני חתימה עלול להיפצע לאחר מספר משחקים לתוך תחילת העונה? לפי ד"ר מיה בנצור, מנהלת המחלקה לפיזיותרפיה בוינגייט, כנראה שלא. האם ניתן יהיה למנוע את הפציעה על ידי הבנה מה השחקן לא עושה נכון בתנועת הגוף שלו, לדוגמא? זה כבר יותר סביר להניח. ד"ר בנצור מספרת לי שמחקרים בעבר לא הצליחו לנבא פציעות מאחר ופציעות עומס בספורט נגרמות מגורמים מולטי פקטוריאלים ולא ניתן בהכרח להגדיר מה הסיבה המרכזית שגרמה לאותה פציעה. מה שכן ניתן לדעת, בזכות מידע שאוספים היום על ספורטאים, זה איך הם מתאמנים ואיך הם משתמשים בגוף שלהם והאם זה מה שעלול לגרום לפציעה הבאה שלהם.

ד"ר בנצור מסבירה כשיש בעיה רפואית צריך הבנה רפואית ואילו במקרה שלנו מדובר בבעיה תפקודית, כלומר איך הספורטאי מניע את הגוף שלו, ובשביל למנוע פציעה, צריך למצוא איך לגרום לו לעשות את זה נכון, או במילים אחרות "שיפור תפקוד יכול למנוע בעיה רפואית". היא מוסיפה כי הטכנולוגיה מביאה איתה בשורה ומצליחה לשלב בין המידע וההון האנושי שבקליניקות לטכנולוגיה המתקדמת של היום, אנשים המגיעים לקליניקה יודעים שהמומחה שמולם גם ישתמש בעזרים טכנולוגיים שיעזרו לו להגיע למסקנות הנכונות. נכון, הטכנולוגיה היום יודעת לנתח ולהוציא דוח מפורט על הנבדק ולהסביר מה צריך לשפר אצלו כדי למנוע פציעה, אבל חייב להיות מישהו בצד השני שידע לנתח את המידע הזה ולהבין מה להמליץ הן מבחינה רפואית והן מבחינה תפקודית. זה בדיוק מה שהחברים ב-"4Fitness" עושים.

שחר שמיר במהלך הבדיקה ב-4Fitness (צילום פרטי)
שיפור סגנון הריצה ימנע את הפציעה הבאה שלך

הוזמנתי לקליניקה של 4fitness בקריית ביאליק בשביל לנסות ולבדוק את המערכת שלהם ולהבין איך בדיוק בעזרת טכנולוגיה ניתן למנוע פציעות עתידיות. דן קוני, המנהל המקצועי בונה תוכניות אימון לאיש הברזל, ביחד עם נמרוד אלימלך מנהל את החברה הנותנת מענה לכלל הספורטאים באזור הצפון בכל התחומים, שחיה, ריצה, התעמלות ועוד. הם יושבים במרפאה של אריק בן משה, פיזיותרפיסט המתמחה בטיפול בפציעות ספורט, ובעבודה משותפת הם מאבחנים את הבעיה והפיזיותרפיסטים מטפלים בבעיה בהתאם למסקנות הבדיקה שלהם.

המערכת שאיתה הם עובדים יודעת לסרוק את גוף האדם בזמן ריצה ולהסביר בדיוק מה נעשה נכון או לא ומה הוא יכול לשפר על מנת ולמנוע פציעות ולשפר ביצועים. איך זה נעשה? כיום, לדוגמא, אדם שמרגיש כאבים בברך בזמן ריצה יכול להישלח למספר בדיקות שונות – כגון CT או MRI. המערכת תחסוך את כלל הבדיקות האלו ובעזרת מצלמות בלבד המנתחות את הרגל בתלת מימד וסורקות את כל הגוף יודעת לנתח את סגנון הריצה של העומד מולן ועל פי התוצאות להבין מה גורם לבעיה ולכאבים. לדוגמא, בזמן הבדיקה שעשיתי, רצתי כחמש דקות בקצב של 11 קמ"ש כאשר המצלמות סורקות ומצלמות אותי (כפי שניתן לראות בוידיאו) והכל נעשה באופן אלחוטי ללא חיבור לאלקטרודות כאשר שתי מצלמות קינקט מצלמות אותי מרחוק ומנתחות את התנועה.

המערכת בניגוד למערכות אחרות, היא דינמית, כלומר, יודעת בזמן הריצה מה מצבו של הרץ בקצבים שונים, במהירויות שונות ולנתח כי במהירות מסוימת הצורה של הרגל לא נכונה, שהיא נכנסת פנימה מידי ולכן תיתכן בהמשך קריסה עם הברך פנימה. היא מסתמכת על ביג דאטה ויודעת להשוות בין אנשים שרצו באותו הסגנון וסבלו מבעיות מסוימות ובהתאם לזה להוציא דוח מדויק של מצב השרירים וסגנון הריצה. בעזרת הדוח שמתקבל ניתן להמליץ על חיזוק שרירים מסוימים על ידי פיזיותרפיה ושיפור או שינוי סגנון הריצה כדי למנוע פציעה קשה בעתיד.

שינוי סגנון הריצה יכול גם להביא לשיפור ביצועים מאחר והמערכת יודעת לזהות שאצן צריך לרוץ יותר מהר, שהגוף שלו יעיל יותר במהירות מסוימת ושאם הוא ירוץ בסגנון מסוים עם הידיים והכתפיים, הוא יוכל לשפר את התוצאה שלו. המערכת יודעת להציג איפה הרגל נוחתת, כמה זמן היא נמצאת על הקרקע והאם הרגל עובדת הצידה ולא קדימה. בשורה התחתונה, הדוח שמתקבל מסביר מה הדברים הקריטיים ומה צריך לעשות כדי להשתפר או למנוע פציעה. הדוח שאני קיבלתי ידע להסביר למה יש לי כאבים בברך ימין בזמן שאני רץ ומה עליי לעשות כדי לטפל בכאבים האלו לפני שהם יחמירו.

צפו בוידיאו מהבדיקה: 


שיקום שיקום

לא כולם מגיעים בזמן ולעיתים כאבים קלים בברכיים לא מקבלים את ההתייחסות הראויה מה שמביא בסופו של דבר לפציעה שמשביתה את הספורטאי לזמן ממושך ומאלצת אותו להיכנס לתקופה של שיקום וטיפולים. כל מי שהתנסה בפיזיותרפיה בעבר, יודע כי אין זה כיף ולעיתים אפילו משעמם. פתרון כמו זה של בובו (Bobo-Ballance) אמור לעזור להעביר את משך הטיפול והשיקום בצורה הרבה יותר נעימה וכייפית, יש לומר. הפתרון נולד על ידי פיזיותרפיסטים ישראלים שחיפשו דרך לגרום ללקוחות שלהם מוטיבציה לביצוע התרגילים שהם נתנו להם, ונראה שהם הצליחו.

הרעיון הוא פשוט. בעזרת חצי כדור שיווי משקל רגיל, איתו מתאמנים בדרך כלל בטיפולים פיזיותרפיים, ולוח אימון מיוחד הופכים את החוויה לאינטרקטיבית הכוללת משחקים המשלבים שיווי משקל ומאפשרים לאתגר את המטופל ובכך לחזק את השרירים והמקומות עליהם הוא צריך לעבוד בגוף. זה עוזר למטופל ליהנות מהטיפול תוך כדי שהוא משחק וזה נותן לו גם מידע על הטיפול שהוא עובר והשיפור שלו. בעזרת הטכנולוגיה והמישחוק המטופל מבצע את התרגילים הפיזיותרפיים בצורה קלה וכייפית יותר. 

מלבד זה, ישנן גם מערכות מורכבות יותר לטיפול ושיקום השרירים והגוף, כמו מערכות שמורידות משקל ומאפשרות לרוץ בתוך מים ולשקם עצמות שבורות. או חליפות לחץ שיודעות לנפח תאים מתאימים בחליפה ובכך לעזור בשיקום השרירים ולהוריד את זמן החזרה לפעילות. כמובן, שגם ולמרות כל הטכנולוגיות והפתרונות הקיימים, הכי טוב זה לא להיפצע ובעיקר להקשיב לגוף שלכם, כי הוא יודע הכי טוב מתי לעצור.

נגישות