לוקט נחת בישראל: ''מקווה שתהיה לנו עונה נהדרת''לאה פולנסקי סיימה שביעית בגמר 200 מעורב אישיסאואנה: ''אנו רוצים לבנות משהו מיוחד במכבי חיפה''שבת: ריאל רוצה לשמור על מאזן מושלם מול ויאדולידמוצ''ש באנגליה: ליברפול מול ארסנל בקרב המושלמותיובנטוס פותחת עונה מול פארמה, סארי החולה ייעדרלוסאנו חתם בנאפולי, ''פ.ס.ז' באולטימטום לברצלונה''טורס במשחק הפרישה: ''הכדורגל עשה אותי מאושר''דיווח: ''פנרבחצ'ה פנתה לסביליה לגבי מונאס דאבור''מכבי ת''א פותחת את העונה מול נס ציונה, עטר בספסל
אצטדיון חכם (יח''צ)

אצטדיונים חכמים: כל הדרכים לשיפור חווית האוהד

רביעי | | 15:30    מאת שחר שמיר

בכל רחבי העולם הגעה לאצטדיונים אינה מסתכמת בצפייה במשחק ועידוד הקבוצה שלך, אלא כוללת כניסה חלקה, הגעת אוכל ושתייה למקום הישיבה ואפילו צילומי סלפי מתקרת האולם. אתם עוד בבית?

גמר ליגת האלופות, ריאל מדריד פוגשת את ליברפול בגמר היסטורי שבו ריאל מגיעה בפעם השלישית ברציפות למעמד היוקרתי הזה. העולם כולו עוצר את נשימתו עם שריקת הפתיחה ועוקב בדריכות אחרי המהלכים של שתי הקבוצות. לאוהדים ברי המזל שהצליחו לרכוש כרטיס ולטוס עד לקייב הרחוקה מצפה חוויה בלתי נשכחת, ריח הדשא, הקירבה לשחקנים, שאגות הקהל והחגיגות של הקבוצה המנצחת, תחושה שאי אפשר להסביר ואי אפשר שלא לחוות במקום אחר. האומנם?

כיום בעידן המודרני והדיגיטלי עם טלוויזיות 4K ומערכות סאונד מטורפות, כאשר אוהדים אוהבים תוך כדי משחק להתכתב עם חברים ולצפות בהילוכים חוזרים מכל זווית אפשרית, עם מערכות VR ו-3D שכבר עובדות בחלק מהמקומות, יתכן שתעדיפו דווקא לשבת בבית עם חברים ולהתרגש באותה המידה, לוותר על המסע הארוך,  לוותר על "הכיף" בלהידחק בתורים אינסופיים ולוותר על האופציה לפספס את הגול הראשון בזמן שלוריס קאריוס, שוער ליברפול, מוסר את הכדור לרגליו של קארים בנזמה ואתם בדיוק מצמצתם.

ואכן, אחד הדברים שמועדוני הכדורגל הגדולים בעולם מתמודדים איתם בתקופה זו היא איך לגרום לצופים להמשיך לבוא למגרשים ולוותר על האלטרנטיבה האולי נוחה יותר שיש להם בבית. אז איך הם עושים ומתמודדים עם זה? על ידי טכנולוגיה ספורט חכמות ומתקדמות, כמובן, שהופכת את האצטדיונים לנוחים יותר, מעניינים יותר ובעיקר חכמים יותר.

מישהו פספס את הדמעות האלה? לוריס קאריוס (zimbio)
בואו, כיף אצלנו

אצטדיונים חכמים צריכים לאמץ טכנולוגיות מתקדמות שיכניסו את האוהדים לתוך האצטדיון ויגרמו להם להגיע אל המגרש במקום להישאר בבית ולצפות במשחק המשודר בטלוויזיה. הם יכולים לעשות זאת על ידי שיפור חווית ההגעה לאצטדיון, שיפור החוויה בזמן השהייה ביציעים ושיפור החוויה בזמן היציאה מהמגרש.

אחד הדברים שמעכבים את הכניסה לאצטדיון הוא בקרת הכניסה ובדיקת הכרטיסים. כיום במרבית האצטדיונים בעולם ישנן מערכות חכמות שסורקות את הברקוד שעל הכרטיס ומאפשרות כניסה עצמאית וחלקה, אולם בעזרת טכנולוגיה מתקדמת אפשר לשפר גם את המצב הזה בעזרת מערכות חכמות לזיהוי פנים המאפשרות כניסה חלקה יותר ומונעות זיוף וספסור של כרטיסים, שימוש בחולצות חכמות עליהן מוטמע כרטיס הכניסה למשחק וגם טכנולוגיות שמאפשרת להיכנס לאצטדיון בעזרת הטלפון שלנו.

אחת המערכות המאפשרות כניסה בעזרת הטלפון החכם הינה המערכת של xsCtrl, חברה ישראלית בבעלותו ומיסודו של מרדכי שלו. שלו אומר כי "xsCtrl הינה מערכת בקרה חכמה סלולארית, מבוססת ענן, אשר מעניקה ספירה וניטור לקהל באצטדיונים, ומאפשרת למנוע כניסה לא חוקית, ספסרות, חוליגנים ובנוסף למנוע אסונות הנובעים מצפיפות בקהל במעברי הכניסה לאצטדיונים. כמו כן, xsCtrl מעניקה פרמטרים נוספים לבעלי הקבוצות, ניהול מנויים וחידושם, מעקב על קהל מזדמן ויכולת לתת שירותי חיוב על חניה ומזנוני האוכל הקיימים באצטדיונים ומחוצה לו". בעזרת טכנולוגיה כזו לקהל יהיה קל, נוח ונעים יותר להגיע לאצטדיון והוא לא יצטרך לחשוש מכניסה מסובכת ומעיקה.



ניצול זמן המשחק

לאחר הכניסה החלקה והנעימה לאצטדיון מגיע החלק העיקרי והמרכזי של האירוע. מציאת מקום הישיבה, תקשורת רציפה עם החברים שבחוץ, קנייה של אוכל וחיבור עם הקבוצה. למועדונים חשוב מאוד שהקהל שמגיע יוכל להרגיש בבית, שלא יחסר לו כלום והוא לא יצטרך להתעסק בשום דבר שלא קשור לצפייה במשחק ואולי לפספס חלק חשוב ממנו.

אחת הדרכים למנוע פספוסים של רגעים חשובים היא לא לתת לאוהד לקום מהמושב שלו בזמן המשחק, כלומר  מלבד הקפיצות בגולים ובכמעט גולים, כמובן. בזמן משחק כיף לאכול ולשתות וכשאנחנו בבית אין שום בעיה עם זה, ואנחנו יכולים להכין הכל מראש על השולחן בסלון ומקסימום לגשת למקרר ולהביא חיזוקים. במגרש זו בעיה, צריך לקום, לעמוד בתור ולסחוב מלא דברים לחברים שיושבים לידך וכך מתחילים הפספוסים. SeatServe מנסים לפתור בדיוק את הבעיה הזו על ידי אפליקציה המאפשרת הזמנת אוכל ושתייה ישירות לכיסא של האוהד בזמן המשחק. בעזרת הטכנולוגיה שלהם האוהד יכול להזמין ולשלם עבור האוכל והשתייה ולעקוב אחרי ההזמנה עד שהיא מגיעה למקום מושבו וכך לא להפסיד אפילו רגע מהמשחק עצמו.
 


דרך נוספת לגרום לאוהדים להיות חלק בלתי נפרד מהאירוע ומכל מה שמסביב, היא בעזרת משחקים וחידונים תוך כדי משחק. אחת החברות המציעות פתרון שכזה היא Pico הישראלית שמאפשרת בזמן המשחק להפעיל את האוהדים מבלי להוריד אפליקציה ייעודית, רק באמצעות שימוש במסנג'ר של פייסבוק. אסף נבו, מנכ"ל פיקו, מסביר: "בעזרת הטכנולוגיה שלנו, אנחנו מאפשרים לאוהדים לקחת חלק פעיל מהאירוע באצטדיון. הם יכולים לענות על שאלות טריוויה, להצביע על אירועים שקורים במשחק, לבחור שירים שיושמעו במחצית ועוד. עיקר הפעילות קורה בזמן המשחק בתוך האצטדיון ומעצים את חווית המשחק של האוהד ומעודד אותו להגיע לאצטדיון וליהנות מההפקה שכעת הוא חלק ממנה". מלבד הקשר שנוצר עם האוהד והעובדה שהוא לוקח חלק באירוע, מה שהוא לא היה יכול לעשות בבית, הקבוצות נחשפות למידע על האוהדים שלהם מידע שמאוחר יותר יכול לשפר את השירות שניתן לאוהדי המועדון, להגדיל את האינגייג'מנט איתם וכמובן לשפר את ההכנסות של המועדון בהצעות שיווקיות פרסונליות לכל אוהד.

דרך מגניבה נוספת לשכנע את האוהדים שכדאי להם להגיע לאצטדיונים ולא להישאר בבית היא על ידי האפשרות לצלם את עצמם בתוך האצטדיון בעזרת מצלמות תלוית על גג האולם. מכירים את זה שבזמן משחק פתאום רואים את הקהל במסך המרכזי וכולם שמחים וצוהלים? אז עם בריזי, הקהל הוא זה ששולט במצלמות וכמו מוט סלפי ממש ארוך מאפשר לצלם סלפי במקום המושב כאשר התמונות נשלחות ישירות לאפליקציה ייעודית הנמצאת על הטלפון. את התוצאה אפשר להעלות לרשתות החברתיות ולשתף עם חברים כמה כיף לכם במשחק.



הפתרונות והפיתוחים המוזכרים בכתבה הם רק טיפה בים החכם הזה ואולם בעידן של היום המלחמה על כל אוהד היא עצומה, הפיתוחים והחידושים להפוך כל אצטדיון לחכם יותר לא נגמרים, כולל חולצות המאפשרות תשלום בקופות המזנון וחוסכות את ההתעסקות עם הכסף, חולצות חכמות המאפשרות לקבל סטטיסטיקה בזמן משחק, מערכות Wi-Fi מתקדמות וחזקות שמאפשרות קשר רציף עם העולם החיצון, פתרונות לחניה חכמה והכוונה ואפילו מערכות ללחימה במזל"טים המאיימים על האצטדיון.

כמובן שכל אלו מלבד שיפור החוויה לאוהד והרצון לגרום לו לבוא ולא להישאר בבית מאפשרת לקבוצות לקבל מידע רב על כל אוהד שמשתמש באחת הדרכים האלו ובכך גם לשמור על קשר טוב עם האוהד וגם להגדיל את המכירות והרווחים.

שחר שמיר הוא יזם והבעלים של ראנקי, חברה העוזרת לסטארטפים לצמוח ולגדול באקוסיסטם העולמי. העיסוק היומיומי בסטארטפים וטכנולוגיות חדשות ואהבתו לספורט גרמו לו להתעמק ולחקור את העולם הזה של ספורט-טק ומידי שבוע הוא יכתוב ויסקר את התחום הטרנדי הזה מזוויות שונות. מוזמנים לעקוב אחריו גם באינסטגרם, בטוויטר ובפייסבוק

נגישות